Біз әлі де болса ғылымға жеткілікті дәрежеде көңіл бөле алмай отырмыз
Нәдір Нәдіров, ҚР Ұлттық инженерлік академиясы, «Нефть» ғылыми-зерттеу орталығының бас директоры, академик:
– Нәдір аға, Сіз бірде «шетелдерден алып келінген қондырғылардың тиімділігін еліміз ғалымдарының сүзгісінен өткізіп отыру керек» дедіңіз. Сонда шетел қондырғыларының сапасына күмәніңіз бар ма? Жалпы, ондай халықаралық талаптар бар ма?
– Шетелдерден жеткізілген кез келген тауарлар мен қондырғылардың сапасын, тиімділігін еліміз ғалымдары тексеріп, қорытынды бағасын беруі керек. Президенттің өзі шетелдерден сатып алынып жатқан жаңа қондырғылардың сапасын, тиімділігін жіті бақылауды тапсырып отыр. Өйткені ғылым бір орында тұрмайды. Егер саралап қарар болсақ, біздің елге жеткізіліп жатқан қондырғылардың басым көпшілігі шетелдіктер бұдан 20-30 жыл бұрын пайдаланылған, алдыңғы буын қондырғылар. Неге? Себебі олар бүгін жаңа технологияны ойлап тауып, өздерінде өндіріске енгізді. Ал одан бұрын ойлап табылған, өздеріне тиімсіз болып қалған қондырғыларды олар не істейді? Қоймада сақтап қоймайды, жойып жібермейді. Әрине ондай қондырғыларды басқа елдерге сатады. Сол басқа елдердің қатарында, өкінішке қарай, біз де бармыз. Жай ғана қарапайым мысал: «Нокиа» белгісімен сатылатын ұялы телефонды алыңыз. Біз «соңғы үлгісін сатып алдық» деп езуімізді жия алмай жатқанымызда, келесі бір маркасы саудада пайда болады. Мұнай өндірісінде де дәл сондай жағдай. «Ал неге мұнай компаниялары ең соңғы үлгідегі қондырғыларды сатып алмайды?» дерсіз. Себебі, біріншіден, оның бағасы өте қымбат, екіншіден, соңғы үлгіні сатуға шетелдіктер де пейіл таныта қоймайды.
– Біз қазір мұнай саласында қолда бар қондырғылармен де аз мұнай алып жатқан жоқпыз ғой, мақсатты көрсеткішке қол жеткізіп жатырмыз. Олай болса, «соңғы үлгі» деп қымбат қондырғыларды сатып алу неге қажет?
– Иә, мұнай өндіру көрсеткіші жаман емес. 1995 жылы 15 млн тонна мұнай алынса, 2010 жылы бұл көрсеткіш 80 млн тоннаға жетті. Бұл көрсеткішті 130 млн тоннаға жеткізуге болады. Бірақ ол үшін шығыннан қашпай, жаңа технологияларды пайдалану қажет. «Пайда зиянның арғы жағында» демей ме? Мысалы, жаңа табылған бір кен орнының геологиялық қоры бір миллиард делік. Қазіргі өндірісте пайдаланып жатқан қондырғымен біз оның 500 миллионын ғана ала аламыз, яғни 50 пайызын ғана. Өйткені бүгінгі қолда бар қондырғылардың топырақтың, карбонаттардың тесіктерінде жатқан мұнайды сорып алуға шамасы жетпейді.
Қазір біздің елдің мұнай саласындағы шетелдік компаниялар қолжетімдісін алады да, келесі кен орнына кете барады. Олар шығыны аз, өздеріне дәл бүгін пайда беретін жолды таңдайды. Соның салдарынан кен орындарындағы мұнай толықтай алынбай қалып жатады. Бірде, Кеңес кезінде мұнайы алынып, жауып тасталған кен орнын зерттегенде, ол кен орнында әлі қыруар мұнай бар екені анықталды. Мұндай кен орындары Ресей аумағында да табылған. Өйткені ол кездегі технологияның шамасы соған ғана жетті.
Біздегі кәсіпкерлер бүгінгі күнмен жұмыс істейді. «Бүгін қаржы салып, ертең пайда тапсам» – дейді. Бес-он жылдан кейін қыруар пайда әкелетін іске ешкім қаржы шығарғысы келмейді. Ол жайлы бас қатырғысы да келмейді. Ал шетелдіктерде көзқарас басқа. Тіпті шетелден келген өкілдер көліктеріне сапалы, қымбат бензинін іздеп жүріп құяды. Өйткені таза бензин, біріншіден, көлік двигателінің ұзақ жұмыс істеуін қамтамасыз етсе, екіншіден қоршаған ортаға зияны аз. Біздегі көзқарас мүлдем бөлек. Тіпті біздің бензиндер де талапқа сай емес. Мен бірде АИ-85 бензинін тексергенімде, оның октандық саны АИ-80 екені анықталды. Біздің кәсіпкерлер халықтың, мемлекеттің мүддесінен гөрі, қалтасының қамын көбірек ойлайды.
«Бізде мұнай өңдейтін үш зауыт бар. Солардың өндіріс мүмкіндігін тиімді пайдалануымыз, өнім сапасын арттыруымыз керек. Егер солай істер болсақ, жылына кем дегенде 15 млн доллар пайда табамыз» деп, осыдан 15 жыл бұрын айтқанмын. Өкінішке қарай, ол жұмыстар әлі жасалған жоқ.
Елбасы қазір алдымызға үлкен міндеттер қойып отыр. Мұнай саласында «айыру тереңдігі» деген түсінік бар. Бізде – ол 50-60, ал еуропада – 90-95 пайыз. Елбасымыз 2014 жылға дейін айыру тереңдігін 90-95 пайызға жеткізуді тапсырды. Сонымен қатар бүгін жанармай сапасын еуро-3-ке жеткізу, одан әрі еуро-4, еуро-5 стандарттары талаптарына сай жанармай алуды тапсырып отыр. Кейбіреулер «осы талаптарды амалға асыру мүмкін бе?» деп сұрайды. Неге мүмкін болмасын? Мүмкін. Тек ол үшін инвестиция салып, технологияны жаңарту қажет.
Біз қазір ең болмағанда мұнай өңдейтін зауыттарымыздың мүмкіндігін де толық пайдалана алмай отырмыз. Олардың мұнай өңдеу мүмкіндігі 18 миллион тонна болса, біз оларға өткен жылы әрең дегенде 13 миллион тонна ғана мұнай жеткізіп бердік. Оған дейін 9 млн ғана болған. Себебі мұнай компаниялары зауыттарға бергенше, шетке сатқанды құп көреді. Оларға ештеңе дей алмайсың, өйткені мұнай компаниялары шетелдіктердің, жекеменшіктің, акционерлердің қолында. Ал қазаншының қайдан құлақ шығарамын десе де – өз еркі.
Біз мұнайдан жанар – жағармай ажыратып аламыз да, қалғанын мазут ретінде ғана пайдаға асырып отырмыз. Ал еуропада жанар-жағармаймен қоса, тұрмыстық техникаға қолданатын полиэтилен, пропилен, тағы басқа өнімдер алады. Қазақша айтқанда, жілік-жілікке бөледі.
– Ал біз неге мұнай-химия зауытын салып, мұнайдан химиялық жолмен алынатын өзге де заттарды шығармаймыз? Жоқ, әлде мұнай-химия зауытын салуға біздің мүмкіндігіміз жоқ па?
– Зауыт салуға толық мүмкіндік бар. Ол үшін ең қажеттісі – шикізат, инфроқұрылым, жұмыс күші, инвестиция. Алдыңғы үшеуі бізде бар. Тек инвестиция мәселесі шешімін тапса болғаны.
Қазір Атырау облысындағы Қаратон деген жерде зауыт салу қолға алынды. Алдағы уақытта ол іске қосылып, өнім шығаруды бастайды деп сенемін.
– Мұнай төңірегінде әңгіме қозғадыңыз және осы саланың білікті маманысыз. Айтыңызшы, кей мамандардың «50-60 жылдан кейін Қазақстанның мұнайы таусылады» деген пікірі қаншалықты негізді? Сіз осы пікірмен келісесіз бе?
– Мен бұл пікірмен мүлдем келіспеймін. Міне, мына картаны қараңызшы, біз Қазақстанның кішкентай бір бөлігінен ғана мұнай алып жатырмыз. Тіпті Каспий теңізінің зерттелмеген жерлері жетіп-артылады. Ал қалған аймақтар ше? «Ол жерлерде мұнай қоры жоқ» деп кім айта алады? Ешкімде. Оған қоса жоғарыда айттым ғой, бүгінгі жауып тастап жатқан кен орындарынан, ертең келер ұрпақ жаңа технологияларды пайдаланып, жер қойнауында қалып қойған өнімді алатын болады. Ол үшін ғылымға баса назар аудару, жастарды ғылымға тарту, ғылымның жетістіктерін өндіріске енгізуді қолға алу қажет.
– Бізде ғылым мен өндіріс арасының алшақ болу себебі неде? Жастардың ғылымға келуі неге азайып барады? Ғылымның жетістіктерін өндіріске енгізу тек мемлекеттің міндеті ме?
– Жалпы, «енгізу» деген сөздің өзі қиын. Ол «алу, беру» деген емес. Енгізу, яғни күштеу. Енгізу Кеңес кезінде де қиын еді. Ол кездегі қиындығы жоспарға байланысты болды. Жоспарда болса, ену оңай, ал болмаса қиын. Ал бүгінгі нарық заманындағы қиындық қаржыға байланысты.
Бүгінгі таңда да ғылыми жаңалық ашып жүрген ғалымдарымыз да, өнертапқыштарымыз да жоқ емес. Тек оларға қолдау жоқ. Өйткені өндірістік мекемелер түгелдей дерлік жекеменшіктің қолында. Ал олар өз ғалымдарымыздың тапқан жаңалығын зертханалық тексеруден өткізіп, қондырғыны жасатып шығарғаннан гөрі шетелдік дайын қондырғыны сатып алғанды жөн санайды. Өйткені қондырғыны жасатуға қаржы шығарып, уақыттарын ысырап еткісі келмейді. Міне, осыдан келіп, ғалымдарымыздың идеяларын шетелдіктер аз ақшаға сатып алып, небір әлемде теңдесі жоқ қондырғылар жасап, өзімізге қымбат бағамен қайта сатып, қанша пайда тауып жатыр. Ал біздің кәсіпкерлер бұған немқұрайды қарайды. Өйткені олар ертеңгі пайданы ойламай, бүгінгі шығыннан қашады.
Мемлекетке мойын созбай, кәсіпкерлер ғылымға қолдау көрсетіп, оның жетістіктерін өз пайдасы, мемлекет мүддесі үшін қажетке жаратса, дұрыс болар еді. Ғалымдарға қолайлы жағдай жасап, ғылымның мүмкіншілігін кәдеге асыру қажет. Біз әлі де болса ғылымға жеткілікті дәрежеде көңіл бөле алмай отырмыз.
Шетелді ұлгі етпей-ақ, кешегі тарихымызға көз жүгіртейікші. Соғыстан кейінгі қысқа мерзімде Кеңес Одағы атом бомбасын ойлап тапты, алғаш болып ғарышқа ұшты, әлемдегі ең мықты державаға айналды. Мұның бәрі ғылымның арқасы. Кеңес үкіметі ғылымнан ақшаны аямады. Ол кезде ғалымдар министрден көп жалақы алды. Ал қазір ше? Айтуға ұят.
«Жастар неге ғылымға келмейді?» дейсіз. Ғалымдардың жалақысы жайлы естігенде, олар теріс айналуға мәжбүр болады. Оларға айтар өкпе де жоқ. Өйткені олар жақсы өмір сүргісі келеді. Отбасын асырауы керек. Балаларының болашағын ойлауы қажет. Ал мынадай жалақымен отбасын былай қойғанда, өзін де жарылқай алмайды.
– Сонда отансүйгіштік қайда? Бәлкім, тәрбие ақсап тұрған болар? Мүмкін, мектептерде өнертапқыштар үйірмелерін ашып, балаларды жастайынан, кеңес дәуіріндегідей ғылымға баулу керек шығар?
– Мен «жастарда отансүйгіштік жоқ» деп айта алмаймын. Қазір нарық заманы. Ал нарық заманында қаржылық жағдай алдыңғы орында болары заңды. Кім болса да, мол табыс таба алатын жұмыс істегісі келеді. «Сенің отансүйгіштігің қайда, неге жеке компаниядағы (екі мың доллар жалақысы бар) жұмысыңды тастап, (50 мың теңге жалақы беретін) ғылымға келмейсің» деп қалай айтасыз. Егер шынымен жастарды ғылымға тартамыз десек, жалақыны көбейту қажет.
Мектепте өнертапқыштар үйірмесін ашуды айтасыз, ғалымдардың ашқан жаңалығын кәдеге асыра алмай отырған жоқпыз ба? Қазір ашқан жаңалығыңызға патентті өзіңіз ақша төлеп алуыңыз керек. Ал оны өндіріске енгізу тіптен қиын. Оның бәрі қаржыға тіреледі. Ал азғантай жалақысынан басқа табысы жоқ ғалымдар ондай мәселені қалай шеше алады?
Ал мектеп баласы жаңалық ашты делік. Оған патент алуға ақшаны кім береді? Ешкім. Міне осыдан келіп баланың жастайынан сағы сынып қалмасына кім кепіл?
Егер біз қаржылық, әлеуметтік мәселелерді шешіп алсақ, онда жастар ғылымға көптеп келетін болады. Өйткені бізде білімді жастар өте көп. Халықаралық пәндік олимпиадаларда біздің жастарымыз тұрақты түрде жеңімпаз не болмаса, жүлдегер атанып жүр. Бірақ олардың ішінен ғылымға келетіні бірен-саран. Сондықтан біз жастарға жағдай жасап, олардың білімін пайдалануымыз керек. Әйтпесе олардың білімін шетелдіктер өз кәдесіне жаратады, немесе жастар шетелге кетеді. Сонан соң отырып алып, «шетелге кетіп қалды» деп сөгіп жатамыз.
– Жаңа министр келісімен шетелдерге кетіп қалған ғалымдарды қайтаруды қолға алды. Оларға барлық жағдайды жасауға уәде етті. Олардың алды елге оралып, жұмыс істеп жатыр. Сонда елімізде сондай білікті мамандар жоқ па, жоқ әлде біздің қоғамда «шетелдерге кеткен ғалымдар мықты» деген көзқарас қалыптасқан ба?
– Шетелдерге кеткен ғалымдардың бәрі білікті дей алмаймын. Шетелдерге әркім әртүрлі жағдаймен кетеді. Ал енді оларды елге қайтарып, жағдай жасап жатса, онда министрдің де бір ойлағаны бар шығар. Мен Б. Жұмағұловты көп уақыттан бері білемін. Ол – өте іскер басшы, ғылымға қомақты үлес қосқан білікті ғалым. Бұрын қызмет атқарған орындарда талай жетістікке жетті. Елбасы да ол кісіні министр етіп тағайындағанда, іскерлігін бағалаған болар.
– Бүгінгі таңда мемлекет тарапынан ғылымға жасалып жатқан қолдауға көңіліңіз тола ма? Ғалымдарға мемлекеттік тапсырыс берілмей ме?
– Мемлекет тарапынан ғылымға бөлініп жатқан қаржы көлемі жыл сайын артып келеді. Бірақ, өкінішке қарай, сол қаржының мақсатты жұмсалуы дұрыс болмай тұр. Бізде «Мемлекеттік сатып алу туралы» заң бар. Заңға сәйкес, кез келген мемлекеттік тапсырысқа тендр жарияланады. Мысалы, сол тендрге бес ғалым қатысты делік. Олардың төртеуі тапсырысты орындауға 5 млн теңге сұрайды. Өйткені оның нақты құны – 5 млн. Ал ешкімге белгісіз Тоқашбаев сол тапсырысты 4 млн теңгеге орындаймын дейді. Ал тендрлік комиссия оның тереңіне үңіліп жатпастан, Тоқашбаевқа бере салады. Ал қолынан іс келетін білікті ғалымдардың ұсынысы өтпей қалады. Неліктен Тоқашбаевқа беріп жатыр, шынында да, сонша ақша сұрады ма, жоқ әлде басқа құпиясы бар ма, оны бір құдай біледі. Сонан келіп, тапсырыс сапасыз орындалады.
Ал қазір жаңа министр келіп ғылымды «Мемлекеттік сатып алу туралы» заңнан бөліп шығарды. Бұл – үлкен жетістік. Енді ғылымда оң өзгерістер болар деп ойлаймын.
– Таяуда ғана Атырауда жыл сайын ғалымдардың басын қосып өткізіліп тұратын «Мұнай саласының құқықтық мәселелері» атты ІХ конференцияға қатысып қайттыңыз. Бұл конференцияда нақты қандай мәселелер көтерілді?
– Бұл конференцияға білікті ғалымдар, еліміздің, шетелдердің парламент мүшелері, заң саласы өкілдері қатысты. Мен бұл конференциялардың барлығына қатысып келемін. Есімде, І конференцияда шетелдік мұнай компанияларында заңгер болып қызмет атқаратын еліміз азаматтары шетелдіктердің құқығын қорғап әлек болған. Сонда мен «Қазақстандықтардың құқығын кім қорғайды?» деген тақырыпта сөз сөйледім. Ал ІІ конференцияда қазақстандықтардың құқығын қалай қорғау жайы сөз болған. Ал мына соңғы басқосуда көтерілген мәселе мүлде бөлек.
Бұл конференцияда өткен жылы қабылданған «Жер қойнауы және жер қойнауын пайдалану туралы» заңды қалай іске асыру жайы сөз болды. Алдыңғыға қарағанда бұл заңда ілгерілеу көп. Әйтсе де кейбір баптары солқылдақ. Оны олай да, былай да пайдалануға болады. Ал бұл жемқорлыққа жол ашады. Ертең бір тартысты мәселе туындаса, судья ақша берген жақтың пайдасына шешіп бере салады. Сондықтан заңда бәрі нақты «ағы – ақ, қарасы – қара» деп жазылуы керек. Мен конференция төрағасына заңға нақтылық енгізу жайлы ұсыныс айттым.
1995 жылы 28 шілдеде Қазақстан Республикасы Президентінің «Мұнай туралы» заң күшіне ие қаулысы қабылданды. Бұл заңның ең негізгі мақсаты – республикамызға мұнай - газ қорларын өңдеуіне, шетел инвесторларын тартуға көмектесу болатын. Алайда ол заңда да көп кемшілік болды. Онда мұнаймен бірге шығатын, ілеспе газ туралы бір ауыз сөз болған жоқ. Кейін бұл жайлы көп ұсыныстар айтылды. Өткен жылы қабылдаған «Жер қойнауы және жер қойнауын пайдалану туралы» заңда сол ұсыныстар ескерілді. Яғни алдағы уақытта заңға өзгерістер мен толықтырулар енгізгенде осы конференцияда талқыланып, айтылған ұсыныстар міндетті түрде ескеріледі деп сенемін.
– Жапон еліндегі Фукосима АЭС-інде орын алған жарылыстан кейін елімізде АЭС салу жайлы мамандардың, ғылымдардың пікірлері екіге жарылды. Пайдасынан қаупі басым деушілер бар. Ғалым ретінде, азамат ретінде сіздің пікіріңіз қалай?
– Мен жаңа ғана осы мәселе бойынша ұйымдастырылған дөңгелек стол отырысынан келдім. Жиналғандардың көбі қарсы пікір ұстанушылар болды. Олар «АЭС-тің қаупі басым, кез келген уақытта табиғи апат орын алуы мүмкін не болмасы террористік шабуылдың нысанына айналуы ықтимал» – дейді. Мен олардың пікірлерімен келіспейтінімді айттым. «Қасқырдан қорыққан орманға бармайды» демей ме?! Қорықпай алға ұмтылуымыз керек. Террористік шабуылдың нысанына айналмау үшін қорғанысты күшейтуіміз шарт. Чернобыльде, Фукосимада орын алған кемшіліктерді ескеріп, елімізде салынбақ АЭС-ті жобалау барысында оларды болдырмау жағын мұқият қарау қажет.
Чернобыльде, Фукосимада орын алған апатта адам факторы рөл ойнады. Бұған «Фукосимада табиғи апат себеп болды» деп, қарсы пікір айтушылар болды. Мен айтам; жоқ, олай емес. Жапония сейсмикалық қауіпсіздікті мықты меңгерген ел. Алайда олар мұхит жағалауында болуы мүмкін цунамиді ескермеді немесе дұрыс бағаламады. Жер сілкінісі болған жағдайда труба үзіліп, суыту жүйесі істен шығып қалуын ескермеді. Мұның бәрі – адами факторлар. Ал біз осы қателіктерді, басқа да қатерлерді ескеруіміз шарт.
Еліміздің 95 пайызынан астам халқы тағдырларын сеніп тапсырып отырған Президентіміз де АЭС салуды қолдап отыр. Ол кісі оны жай айта салып отырған жоқ, білікті мамандармен, сарапшылармен кеңесе келіп, шешім қабылдап отыр.
Алашқа айтар датым...
Бізде үлкенді-кішілі мінберлерден жақсы бастамалар, үздік ұсыныстар, озық ойлар айтылып жатады. Бірақ, өкінішке қарай, көп жағдайда айтылған сөз айтылған жерде қалып қояды. Менің айтарым, айтылған сөз бен атқарылған іс сәйкесіп жатса екен.