РУХАНИ ДАҒДАРЫС ҺӘМ ТАБИҒИ АПАТ
Апат айтып келмейді. Бүгінгі таңдағы ғылымның жетістігі ауа райының қай жерде бұрқасындатып, қай күні нөсерлетіп, қандай аймақта аспан айналып жерге түсетін ыстық болатынын және жер сілкінуі мүмкіндігін болжап қана білгенімен астаң-кестең алапаттың қашан, қай жағынан шыға келетінін дөп басып айта алмайды. Олай болғанда ғылымының дамуы жағынан көш басында тұрған елдердің бірі саналатын Жапония табиғаттың тосын мінезінен сақтанып, апаттың алдын алар еді. Нәтижесінде электронды технологиясымен, ғаламат өндірістерімен әлемді аузына қаратып отырған мемлекет осыншама қасірет шекпес еді.
Екі күннің бірінде десем, ақырзаманды жақындатып жіберген болар едім. Бірақ, айына екі-үш рет дегенім асыра айтқандығым емес, әлемнің түкпір-түкпірінде үлкенді-кішілі табиғат апаттары жиі көрініс табуда. Жердің сілкінуі, су тасқыны, дауылды нөсер сияқты адамзат басына қара бұлт үйірген қайғылы жағдайлардың жиілеп кетуінің сыры неде? Он екі жасында көз жанарынан айырылып, сексен үш жылын су қараңғы соқыр кейіпте өткізген Вангаға сенеміз бе? Әлде ХV ғасырда өмір сүрген француз астрологі Нострадамусқа жүгінеміз бе? Екеуінің де жорамалына құлай кетейін десең, айтқаны бірде келіп, бірде келмей қалатын болгарлық кемпір мен француздық ғалымның долбарлау болжамынан гөрі осыдан үш ғасыр бұрын өмір сүрген Мөңке бидің әулиелігі әлдеқайда артық көрінеді маған. Мөңке бабамның:
Ішкенің сары су болады,
Берсең итің ішпейді,
Бірақ адам оған құмар болады.
Домалақ-домалақ түймедей
дәрің болады,
Жастарға билігі жүрмес
кәрің болады.
Ертеңіне сенбейтін күнің болады,
Бетіңнен алып түсетін
інің болады.
Алашұбар тілің болады,
Дүдәмалдау дінің болады.
Әйелің базаршы болады,
Еркегің қазаншы болады.
Бұхараны құм алады,
Төрткүлді су алады, – деп айтқаны нағыз әулиелік. Ақиқатына жүгінсек, Мөңке би айтқан әр жолдағы көріністерді мына қоғамда күнде көріп жүрміз. Мен мысал үшін қысқартып қана алып отырмын. Толық нұсқасын оқысаңыз, таңдай қағып, бас шайқамасыңызға лажыңыз болмайды. Мөңке би бізге адам бойындағы рухани апат жайында айтып отыр. Менің қозғамағым табиғат апаты болғандықтан, сөз арнасын солай қарай бұрайын.
Әлқисса, соңғы жылдары шынымен де не үшін осы табиғи апат жиілеп кетті. Табиғаттың тосын мінез көрсетуінің сыры неде, себебі қандай? Өзімше жол тауып, ақыл айтып жұртты адастырмай-ақ қояйын деп қолыма қасиетті Құран Кәрімді алдым. Өйткені, он сегіз мың ғаламды алты күнде жаратқан Алла тағала асыл кітабымызда адамзат баласының басына зобалаңның не үшін келетінін, өзі жаратқан құлын құдіреті күшті Иеміз не себепті азапқа ұшырататынын айқын айтқан.
Жер бетінде орын алған бүкіл алапатты түгендемесем де, елді елең еткізген қайғылы апаттарға аз-кем тоқтала кетейін. Осыдан үш жылдай уақыт бұрын Индонезияда орын алған цунами қасіреті қаншама қайғы әкелді сол елге. Тірі адам тірлігін істер, өрлеп, өркендер. Экономикалық-әлеуметтік құлдыраудың да құрығынан шығар. Бірақ, қаншама адамның өмірі қиылды. Дария арнасына түсті, қираған үйлер қалпына келтірілуде, халқы қайта тыныс алуда, ал ажал құшқан мыңдаған адамның жарық дүниеге оралмасы анық.
Теңіз неге тулады? Ұясынан көтерілген күнмен бірге ұйқыдан оянып үлгермеген халық дәл осындай Алланың қаһарына не үшін ілікті? Осы қайғылы оқиғаға байланысты түсірген деректі фильмді көрген боларсыздар? Шынымен де, жан түршігерлік жағдай. Араб шейхтары құран аяттарына сүйене отырып, мүмкіндігінше себеп-салдарын ашып көрсетті. Цунами орын алған қала ең алғаш Индонезияға ислам діні кірген қақпа болған екен. Тіршілігін құлшылығымен көркемдеп, тақуалығымен таңы атып, кеші батқан халық уақыт өте келе азғындықтың шегіне жеткен. Жергілікті жердегі ғана емес, алыс- жақын елдерден келген адамдарға арналған демалыс орындарында хайуани тіпті, одан да жаман қылықтар белең алған. Жабайы жағажайда (дикий пляж) лыпасыз жүре беретін ерлер мен әйелдердің бойында ар-ұят, иман-иба сияқты ізгі қасиеттер жоғалып, рухани тоналып, азғындыққа жол ашқан. Айналада жаппай зинақорлық белең алған. Бөтен еркек пен бөтен әйелдің ашықтан-ашық ашына-көңіл жарасуы да үйреншікті әдетке айналған. Бұдан да сорақысы жергілікті тұрғындар өз қыздарының арын саудаға салып, табыс көзіне айналдырған. Елдің соншалықты надандыққа бой алдырып, адам айтса нанғысыз азғындыққа берілуі Алла тағаланың ашуын тудырып, қаһарына ұшыратуы бек мүмкін. Онсыз да қайғы құшқан елді қаралап отырғаным емес, шынымен де табиғаттың көрсеткен тосын мінезі деп топшылағанымызбен темір-бетондармен мызғымастай салынған тұрғын үйлер мен қонақүйлерді және басқа да ғимараттарды жермен-жексен қылып, айналасын топан су жайпап өткенде тек әйнектеріне ғана зақым келген мешітті көргенде еріксіз ойланасыз. Яғни, Алланың адамзатқа жіберген бұл сынағына тек қорқынышпен ғана қарамай, тәубемізге келіп, шалқыған бай болмасақ та, барымызды ұқсатып күн кешіп жатқанымызға шүкірлік қыларлық сабақ алуға болады. Хақ тағаланың бұған дейін де азған елді азаптағаны туралы Құран Кәрімдегі Һаққа сүресінің төртінші аятында: «Самуд және Ад қауымдары қияметті теріске шығарды», – дейді. Қияметтің боларын мойындамау Аллаға қарсы келумен бірдей. Сол үшін апатқа душар болды. «Самуд әдеттен тыс қатты айқаймен ойран болды. Аса сұрапыл, суық боран соғып, адтықтардың көздерін жойды. Алла оларға сегіз күн, жеті түн соққан тынымсыз боран жіберді. Жұрт олардың (мекен-жайларында) құрма ағашының шірік түбірлеріндей (теңкиіп-теңкиіп) жатқанын көрді. Тірі қалған бірде-бір адам көзге түскен жоқ», – деген осы сүренің 5-8 аяттарында. Яғни, қандай да бір азаптың адамдардың азғындап, жаратушысына қарсы келген ниетінен болса керек.
Санаулы жыл бұрын Гаитиде болған жойқын жер сілкінісі естеріңізде шығар. Мұндағы халық та аз қасіретке ұшыраған жоқ. Айтып келмейтін апат астаң-кестеңін шығарды қас қағым уақыттың ішінде. Шыжыған күннің астында қаланы өліктен тазартудың қаншалықты қиындық тудырғанынан бұқаралық ақпарат құралдары арқылы бәріміз де хабардар болдық. Алланың құдіретін еріксіз мойындайсың. Тас-талқаны шыққан қаланың қақ ортасындағы күмбезі көкке өрлеген мешіттің аман тұрғанын басқа немен байланыстыруға болады. Сол мешіттің біраз уақыт қара жамылған халықтың паналаған баспанасы болғанын кейіннен баспасөз жазып жатты. Мұндай қасіретке не үшін тап келді? Не себеп болды екен деген сауалдың санамызға оралғаны анық. Мұның да сыры елдегі кедейшілікті айтпағанның өзінде, адамдардың рухани аштыққа ұшырап, азғындағанынан ба екен? Парақорлық пен жемқорлық жайлаған қоғамда адамдар арасындағы теңдік жойылып, соның салдарынан рухына сызат түсірген халық түрлі азғындыққа бой алдырып, соның салдарынан қасіретке оранды. Осыдан-ақ бағамдай берейік, жер бетіндегі қандай да бір тосыннан келген апаттардың адам ниетіне тікелей байланысты екенін. Соңғы Пайғамбар Мұхаммед (с.ғ.с.) келгенге дейін Алла тағала азғындап бара жатқан әр қауымға өз іштерінен ескерту үшін пайғамбарлар жіберіп отырған. Саны қанша екенін анық білмесек те, аталарымыз құран оқып, соңынан дұға жасағанда «жүз жиырма төрт мың пайғамбар, отыз үш мың сақаба» деп айтып жататын. Құранда жиырма бес пайғамбардың аты көрсетілген. Бұлардың барлығы алғашқы пайғамбар Адам атадан бастап, Мұхаммедке (с.ғ.с.) дейінгі аралықта өмір сүргендер. Мұны айтып отырған себебім, осыдан он төрт ғасыр бұрын надандықтың шегіне жетіп, қыз баласын тірідей көміп, азғындаған араб еліне ғана емес, жалпы адамзат баласына ескертуші ретінде соңғы Пайғамбар Мұхаммед (с.ғ.с.) жіберілген. «Көп кітап түсті Алладан соның төрті, Алланы танытуға сөз айырмас»,– деп данышпан Абай айтқандай, өзінен бұрынғы үш кітапты растап қана қоймай, толықтырып және мұсылман баласына тура жолды көрсетуші ретінде Құран түскен. Сол қасиетті кітапта жаратушы Иеміз азғындаған бірнеше қауымды түрлі табиғи апаттар арқылы жер бетінен жойып жібергендігі айтылады. Құран Хақтың сөзі болғандықтан күдік-күмәнсіз сенуіміз керек.
Санаулы жылдың алдында Түркияда да бірнеше мыңдаған адамның өмірін қиған жер сілкінісі болғанын ұмыта қойған жоқпыз. Тағы да таңғаларлығы, сол жерде де мешіт пен шіркеудің дін аман тұрғандығы. «Мұның бәрі шетелде болған, сондықтан рас-өтірігін кім білсін», деп көзімізбен көрмегенге көңілімізді сендіргіміз келмегенімен, екі жыл бұрынғы Қызылағаштағы су тасқынында әйнегі де шытынамай, тек ішіне су толып қалған ауылдық мешітті бәріміз де көрдік. Сонда бұл не? Сәйкестік пе, әлде мұнда да бір сыр бар ма? Рас, жоғарыда мысалға келтірген елдердегідей надандыққа бармасақ та, ұлттық санамызға сызат түсіп, атадан келе жатқан бойымыздағы ізгі қасиеттеріміздің қадіріне жете алмай, көлеңке түсіріп алғанымыз шындық. Ал түрлі апаттар мешіттердің аман қалуының сыры неде десек, Пайғамбарымыздың (с.ғ.с.) «Қандай да бір апатты сезсеңіздер, мешітке қарай жүгіріңдер»,– деген хадисі еске оралады.
Былтырғы жылдың күзі жапондықтар үшін жағымсыз мезгіл болды. Ғылымға деген ерекше құштарлығымен адамзат баласына өздерінің озық үлгісін көрсетіп, үлкенге құрметімен, кішіге ізетімен барша ел қызығарлық кішіпейілділік пен сабырлығымен биік тұрған жапон елі қай жерінен кінәрат жіберді, неден жаңылып, не жазды? Тіпті, басына түскен табиғи зобалаңға байбалам салып, бақырмай, аттандап, шулап, шатылмай сондай сабырлық танытты. Дүкенге кезекте тұрғандағы әдебін көргенде қайғы оранып тұрған ел болса да, еріксіз қызығасың. Біздің жұртта дәл осындай сабырлық мүлдем жоқ-ау. Ендеше, жапондар мұндай апатқа не үшін ұшырады? Сол кезде «Ислам өркениеті» газетіне Төреғали Тәшеновтің «Жаратқан ием Жапонияны неге жылатты» деген мақаласы жарық көрді. Сонда айтылады, 1973 жылы жапондардың өздері түсірген, күллі көрермендердің жүрегін жаулап алған «Жапонияның күйреуі» деген кино шығыпты. Мен ол кезде әлі туылмағанмын, бала кезімде көрдім бе, көрмедім бе, есімде жоқ. Мақалада Жапониядағы цунами сол кинодағы оқиғаларды жүз пайызға дерлік қайталаған екен. Осыдан барып арада жылдар өтсе де өздері шақырған жамандық бастарына келді ме екен. Әлде, адам басына чип орнатуға дейінгі тәсілдерді ойлап тауып, Жаратқанның жаратылысына өзгерту әкелгісі келген ниеттерінен жазаланды ма? Бәлкім, адамдық келбеттен роботтық кейіпке бейімделіп бара жатқандығына бір сәт тоқтау салуы шығар Хақ тағаланың. Қалай десек те, табиғат апатының тамыры тереңде жатыр.
Әр елде орын алып жатқан цунами, АҚШ-тағы «Катрина» дауылы, Филиппиндегі апат, Еуропадағы алапат нөсер, Ресейдегі орман өрті, барлығы да адамзатты ойландыратын оқиғалар.
Қазір өзгерген қоғам, дамыған заман. Жылт еткен жаңалық назарымыздан тыс қалып жатқан жоқ. Ой түбінде жатқан сөзімізді көңілсіздеу тақырыпқа бұрғандағы мақсатымыз жамандық шақыру емес. «Ауырдым деп ем іздегенше, ауырмайтын жол іздесек», деген ғана ниет. Бүгінгі таңда қай мемлекетті алсақ та, түрлі деңгейде табиғи апаттарға жолығып жатыр. Ал голливудтық режиссерлер күннен күнге осындай жамандықты шақыратын кинолардың бірінен кейін бірін шығаруда. Есесіне кинода көрсетілген зобалаңдар батыс елдерінде орын алуда. Оларды ынтыға көрген біздерге де айтарлықтай зияны тиіп жатқаны ақиқат. Барлық жағдайды исламмен байланыстырып отырғандағы мақсатым – діндарлық танытып, ақыл айту емес, қалай дегенде де адамзат баласы іс-әрекетімен, сөзімен және ниетімен рухани апатқа ұшырап жатқандығын көңіл таразысына сала отырып, ой бөлісу.
Аса қамқор, ерекше мейірімді сипатқа ие Алла тағала махаббатпен жаратқан пендесін неге азапқа салады деген сұрақ туындауы мүмкін. Қарапайым ғана мысал келтірейік. Егер де өз кіндігінен жаралған ұлы-қызы бұзақылық жасап, жаман мінез көрсетсе ата-анасы әлбетте жазалайды. Сол сияқты қызметтегі адам міндетіне жауапкерсіздік танытып, өз білгенімен жүрсе басшылық тарапынан ескерту алады, айлығы кесіледі, соңында жұмыстан қуылады. Жалпы қоғамға зияндық істегендер қылмыскер атанып, сотталады. Бұлар адам қолынан келетін жазалау. Ал енді «махаббатпен жаратып», күллі жер бетінде дәрежемізді бәрінен үстем қылып, ақыл беріп, осынау ғаламның қожасы еткен Алла
тағаламызды танымай, аузымыздан тәубеміз, жүрегімізден иманымыз, көңілімізден шүкіріміз кетіп, күпіріміз көбейіп жатса, құдайымызды ұмытып, өз білгенімізбен жүре берсек, құдірет Иесі қалай ғана ашуланбасын, неге ғана жазаламасын.
Егер бір жерге табиғи апат келсе, ол – сол халыққа жіберілген сынақ. Ойлансын, асып-таспасын, тәубесіне келсін дегені, ал оны көрген басқа ел, соның ішінде сіз бен біз де сабақ алып, атадан келе жатқан асыл қасиеттерді бойымыздан жоғалтпай, адамдық болмысымызды сақтап, адалдық жолынан айнымасақ, тосыннан келетін пәле-жаладан аулақ болатынымыз ақиқат. Өйткені, мына өмір – адамзат баласына сынақ әлемі, қабір – істеген амалдарымызға жауап беретін сұрақ әлемі. Ал тіршілігімізді ғибратқа толы, Жаратушының қалауындай өткізсек, жұмақ әлемі есігін ашпақ. Ол үшін Адам ата ұрпақтары жер-жерлерде болып жатқан апаттарды табиғат көрсеткен тосын мінез деп қана емес, Алла тарапынан жіберілген ескерту екенін сезінсе, адам боп келген бес күндік жалған өмірді адал өткізуге асығатын-ақ еді.
Жұматай Оспанұлының
«Жалғыз жүрек, сан сауал»
кітабынан алынды
(Жалғасы бар. Басы: 16.03.2015, 17.03.2015, 18.03.2015, 19.03.2015, 20.03.2015, 22.03.2015, 26.03.2015, 27.03.2015, 28.03.2015, 30.03.2015, 31.03.2015).