Кеше Алматыдағы Қазақстан Республикасы Ұлттық кітапханасында Р.Б. Сүлейменов атындағы Шығыстану институты Ислам ұйымымен бірге «Мұсылман қолжазбалары мен артефактілерін жинақтау, сақтау және қалпына келтіру» тақырыбында аймақтық кездесу өткізді. Басқосуға шетелден келген шығыстанушылар мен археологтер қатысты.
Қазақстан мен Орталық Азия ғасырлар бойы ислам өркениетінің қалыптасуы мен дамуына қомақты үлес қосып келеді. Біздің сөзімізге мемлекеттік қорлар мен жеке қорларда сақталған араб жазуымен жазылған аса құнды қолжазбалар дәлел бола алады. Басқосуға қатысқандар қазақ, шағатай, түрік, араб және парсы тілдерінде жазылған қолжазба ескерткіштерде Орталық Азия аймағының тарихы мен мәдениетіне қатысты аса құнды мағлұматтар сақталғанын тілге тиек етті. Шығыстанушылар Қазақстанның Тәуелсіздік алуымен қатар мұсылман ескерткіштерін анықтау, зерттеу, санаққа алу және насихаттау секілді жұмыстары жандана түскендігін де атап өтті. Алайда ғылыми және практикалық мәні бар өзекті мәселелердің туындап отырғандығы атаусыз қалмады. Мұсылман қолжазбаларының жалпыұлттық ортақ қорын, яғни Қазақстандық орталықты құру жан-жақты талқыланды. Шығыстану институты директорының орынбасары Әшірбек Мүминов: «Бұл кездесуді өткізудің басты мақсаты мұсылман қолжазбаларын зерттеу жөнінде тәжірибе алмасу, қазақстандық маманданған мекемелер арасындағы әріптестік шеңберін кеңейту, сондай-ақ осы мәселемен айналысатын шетелдік орталықтармен қарым-қатынасты жандандыру болып табылады», – деді. Кездесу барысында ғалымдар Қазақстанның әртүрлі қорларында сақталған мұсылман қолжазбалары мен артефактілерін жинау, сақтау және қалпына келтіру, Қазақстан және Орталық Азия елдері мамандарының тәжірибе алмасуы, қолжазбалар мен артефактілерді жинау, сақтау және қалпына келтіру туралы ұсыныстарын ортаға салды.
Ислам ЖЕМЕНЕЙ, ирантанушы ғалым:
– Мұсылман мемлекеттерінің ішінде Иран және Түркия қолжазбаларды сақтау мәселесіне мемлекеттік деңгейде ерекше көңіл бөліп, қолжазбаларының түгелдей дерлігін қалпына келтірген. Олардың қолжазбалары тұтастай әдемі түрде сақтаулы тұр. Керек десеңіз, ежелгі дәуірдегі «Авеста» қолжазбасы Иранда әлі күнге дейін сақтаулы. Қолжазбаларын ұқыпты сақтайтын мемлекеттердің ішінде Пәкістан мен Мысырды да атауға болады. Өйткені айтулы шығыстанушылар сол мемлекеттердің қолжазба қорларынан көптеген материалдарды пайдаланып жүр. Ал сарапшы ретінде бүгінгі басқосуға баға беретін болсам, бір басқосудың, конференцияның аясында үлкен жетістікке қол жеткізу мүмкін емес деп ойлаймын. Себебі қолжазбаларды жинақтау – тікелей мемлекеттің құзырындағы мамандардың ұйытқысымен қалыптасатын дүние. Қазақтың тарихына, оның түркілік дәуіріндегі мұраларды сақтауға қатысты біраз аударылатын кітаптар бізді күтіп тұр. Жиырма жылға жуық уақыт өтті, бірақ оған мән берілмей келе жатыр. Осы уақытқа дейін біршама шығыстанушыларды дайындадық. Олардың деңгейі қалай, ізденістері қай деңгейде деген сұрақтарға да назар аударғанымыз жөн. Сонда ғана шығыстану ғылымы өзінің нәтижесін береді. Мәселен, төрт қана ғалымды жинап алып, қолжазбаларды сақтау және жинақтау жұмысын ұйымдастыру бос әңгіме деп ойлаймын. Ғалымдардың жұмысы – бар нәрсені дұрыс пайдалана білу. Біз қазір басқа ғалымдардың «анау айтты, мынау айттысымен» жүрміз. Неге соларды тікелей аудару мәселесіне кіріспейміз? Міне, осы тұрғыдан алғанда, бұл мәселенің тереңдігін байқаймыз.
Әшірбек МҮМИНОВ, Шығыстану институты директорының орынбасары:
– Бүгінгі басқосудың нәтиже берері сөзсіз деп ойлаймын. Тәжікстан, Өзбекстан Республикаларын алып қарайтын болсақ, олардың қолжазбалары бір жерге жинақталған. Өкінішке орай, Қазақстанда облыстық кітапханаларда қолжазбалар бар, бірақ олардың сақталуы өз дәрежесінде емес. Өзбекстанда Беруни атындағы Шығыстану институты жұмыс істейді. Ол институт барлық қолжазбаларды бір жерге жинайды. Ал бізде ондай орталық жоқ. Ғалымдарымыз қазір «үлкен ғимаратымыз бар, техникалық базамыз мықты» деп жар салып жатыр. Бірақ ол ғимараттардың ішінде қолжазба жоқ. Жалпы, елімізде қолжазбаны сақтау, оны өңдеу мәселесімен айналысатын ғалым жоқтың қасы.
Қолжазба сақтайтын орны жоқ ғылыми ғимарат кімге керек?
Последние статьи автора