«Қостанай – Дала Республикасының аймағы!»

«Қостанай – Дала Республикасының аймағы!»

1919 жылы 27 қаңтарда Орталық атқарушы комитеттің қаулысы бойынша Қостанай уезі Челябі губерниясының құрамына кіреді. «Бұған басты себеп – мәдени жағынан түпкілікті жұртшылықтан жоғары тұрған орыс қоныс аударушыларының Қостанай уезіндегі саны басым болуы» делінген Челябі әкімшілік комиссиясының баяндамасында.
«Қостанай жері – Торғай облысының, яғ­ни Дала Республикасының аймағы!» деп жар салған Ахмет Байтұрсынұлы бастаған топ губерния өкілдерінің мұндай өктемді­гін қа­­таң сынға алды. Қырғыз (Қазақ) ре­во­­лю­циялық комитеті делегациясының же­­тек­шісі А.Байтұрсыновтың 1920 жылы 8 наурыздағы «Челябі ГУБРЕВКОМ мен Қырғыз РЕВКОМ-ының қарым-қатынасын реттеу жөніндегі» отырысында айтқан сөздері екі жақтың қарым-қатынасын тіпті шиеленістіріп жіберген еді. Өз баян­да­ма­сын «кезінде орыс шаруаларын дворяндар мен шенеуніктер басынса, қазақтарды пат­ша шенеуніктері ғана емес, қарапайым орыс шаруасы да, қоныс аударушы да, ка­зак­тар басынуда» деп бастаған Ахаң Ре­сей­дің құрамына еніп кеткен Қостанай уе­зі­нің климаттық, этникалық ерекшеліктері қазақ жеріне ғана тән екендігін дәлелдей ке­ле, Қостанайды қазаққа қайтаруларын та­лап етеді. Алайда Ұлы даланың шұрайлы жерлерін уысынан шығарғысы келмеген жы­мысқы саясаттың сыпыра сылтауы біт­п­ейді.
Қостанай уезіне қатысты бұл тарихи та­ласқа байланысты құжаттардың түпнұс­қа­сы әлі күнге дейін Челябі Орталық мұра­ға­тында сақтаулы. 2002 жылы сәуір айын­да Қостанай облыстық мұрағатының қыз­мет­керлері бұл құжаттардың көшірмесіне қол жеткізген болатын. Бастапқыда сыпа­йы­лық сақтаған А.Байтұрсынұлының баян­дамасындағы әр сөз дәлелді және дә­йекті болған. Бірақ бір жыл бойы сер­гел­деңге түскен қазақ зиялылары жоғарғы жақ­тың сөзбұйдасына салмақты әрі қатаң жа­уап беруге мәжбүр болыпты. «Егер біздің ұсыныстарымызды қабылдамаса­ңыз­дар, ешқайда бағынбайтын тәуелсіз басқарма құрамыз. Себебі қырғыздардың (қа­зақтардың) мүддесін қорғайтын бе­дел­ді орган болмағандықтан, Челябідегі бас­қарма Дала халқына қысым көрсетіп, жер­лерін тартып алуда».
Нәтижесінде кеңес деңгейіне көтеріліп кеткен бұл мәселе 1920 жылдың 16 қыркүйегінде оң шешімін табады. Торғай қазақтары көтеріліп кетер деген оймен Кеңес өкіметі Қостанай уезін Торғай об­лысының құзырына қайтарады. Ал са­уат­ты­лығымен Сталинге жақпай қалған Ах­мет Байтұрсынұлы тоталитаризм түзген қа­ра тізімнің басында тұрды. Ахаңның ағар­тушылық саласындағы еңбектерін пай­даланған ауыл мұғалімдеріне дейін қу­далауға ұшырайды.
Қапыш НАУРЫЗБАЕВ, зейнеткер:
– Жергілікті газеттерде «жауапсыз, дөрекі, тәртіпсіз... және халық жауы Ах­мет Байтұрсыновтың кітаптарын пай­даланған» мұғалімдер туралы ма­қа­лалар шығатын... Біздің оқушы ке­зі­міз­де Жантай деген жақсы ағайымыз бол­ды. Ол Ұлы Отан соғысына кет­кеннен оралған жоқ. Міне, сол Жантай ағай бізге құпия түрде Ахаң туралы ай­тып, өзгеден жасыра отырып, оның ең­бектерін көрсететін. Сол кезде қаншама мұғалімдер осындай игі істері үшін жа­зықсыз жазаланған еді...
Арманда кеткен Алаш арысының «Асық­паңдар, артымызда қазы бар, тер­геп талай сүйектерің қазылар» деген сөзі ай­нымай орындалып, енді, міне, Ахаңның ерен еңбектері ғана емес, қолы тиген зат­тары да құнды жәдігерге айналды. Кезінде бір жарым жыл бойы өзгенің меншігінде бо­лып, қайран қайраткеріміздің арқа­сын­да қазаққа қайтарылған Қостанайдың қақ ортасында қазір Ахмет Байтұрсынов атындағы білім ордасы мен мұражайы бар. Сол 20-жылдары Ахаңнан жауап ал­ған Хамза Нұржанов асыл арысымыздың кү­міспен өрнектелген таяғын тартып алған екен. Содан бері қолдан-қолға өткен ба­ғалы таяқты Хамзаның ұлы Жомарт атал­мыш мұражайға табыстаған болатын. Со­нымен қатар мұражай төрінен Ахаң туған үйдің іргетасынан алынған кірпішті, атасы Шошақтың тамынан алынған кесекті, «Маса» өлеңдер жинағының түпнұсқасын көруге болады.
Ибрахым АҒЫТАЕВ, ахметтанушы:
– Ахаң деген – тұнып тұрған қазына ғой. Бұл қазынаға қол жеткізу үшін талай жұмыс істеуіміз керек. Сонау қып-қызыл заманда қорықпастан, қа­зақ жерінің тұтастығы үшін басын бәске тігіп, «әйтпесе Торғай қазақтарын кө­теремін» деп Ленинге айбат шекті емес пе? Әркімнің бодауында кетіп жатқан қазақ жерлерін қорғап қалудың қия­мет-қа­йымын көтерген Ахаңдай Алаш зия­лылары ата-бабамыздан қал­ған мұ­раны бізге табыстады. Сол жерлердің тұ­тастығын сақтай отырып, келер ұр­пақ­қа аманат ету – әрбіреуіміз үшін парыз.

Автор
Последние статьи автора
Кадрлық резерв. Ол қай жағдайда компанияны құтқарады, ал қашан қызметкерлерге теріс ықпал етеді?
Кадрлық резерв. Ол қай жағдайда компанияны құтқарады, ал қашан қызметкерлерге теріс ықпал етеді?
Қайтыс болған адамның заттарын сақтауға бола ма?
Қайтыс болған адамның заттарын сақтауға бола ма?
Цифра
50
50 км/ч – именно с такой средней скоростью промчался вчера по афинской трассе Вячеслав Екимов

50 км/ч – именно с такой средней скоростью промчался вчера по афинской трассе Вячеслав Екимов, чтобы завоевать серебро в велогонке с раздельным стартом.
1900
Году

Бокс был узаконен как вид спорта
2,5
ГРАММА

Масса мячика для игры в настольный теннис
5
Олимпийских колец

символизируют единство пяти континентов, хотя ни одно из них не является символом какого-то конкретного континента. Цвета колец — синий, красный, желтый, зеленый, черный, — были выбраны, как наиболее часто встречающиеся на флагах государств мира.
130
км/час

С такой скоростью летит мяч, после удара профессионального волейболиста