Балабақшаларда ата-әжелер тәрбиесін неге пайдаланбаймыз?
«...Не сұрайды мына бала, Сұрағанын берсеңші! Енді мұның жылағанын, Естігенше өлсемші!» – деп Шәкәрім жырға қосқан өлеңнің қозғар тақырыбы әлі күнге маңызды. Маңыздылығын қатал келіннің тәрбиесіне заманауи өзгерістердің де қосыла демеу болуынан-ақ анықтап алуға болады. Ал нақты құбылыстарды ойға алсақ, қазіргі отбасындағы әже мен ата ролінің қазақ әулеттері тарихындағы алар орнынан анағұрлым төмендеп кетуінен туындайтын бірнеше мәселені көтеруге болады.
Шынтуайтында, қазіргі қазақ отбасында ата мен немере, әже мен немере арақатынасы бір шаңырақ астындағы тәрбие ісінің шешуші факторы бола ала ма? Қазіргі балалардың түсінігіндегі ата мен әже тұлғасы халқымыздың сан ғасырлық көркем әдебиетінде қалыптасып, тұлғаланған ата мен әжеден қаншалықты өзгеше? Жаңа формацияда қалыптасып үлгерген әке, бала, жасөспірім, қазақ қызы, кәсіпкер, саясаткер, мұғалім сынды көптеген нақты «кейіпкерлердің» арасында ата мен әже тұлғасы анықталды ма?
Ұлттық тәрбие, бала тәрбиесінің бастауы болар балабақшаларда аталар мен әжелердің тәрбиесін неге пайдаланбасқа? Мәселенки, педагогикалық қызметтен, не болмаса өзге әлеуметтік саладан зейнетке шыққан ата-әжелер кез келген балабақшада қоғамдық негізде, тіпті жалақы келісімшарты негізінде қосалқы тәрбиеші ретінде қызмет атқарса. Қазір балабақша атаулыда жас мамандар жетерлік. Негізгі тәрбиешіден өзге, күтуші, қосалқы көмекшілерінің дені – жастар. Педагогикалық біліміне дау жоқ, тек өмірлік тәжірибесі аздық ететін, сол тарапта өзі де тәрбие қарауылына сұранып тұрған жастар. Оның сыртында, біздің балабақшалардың құрылымдық ұстыны кешегі кеңестік педагогикаға негізделгені кімге болса да жасырын емес. Оған қазір бақшаларға дендеп енгізіле бастаған «Тәй-тәй» (ағылшынша: «Step by step») секілді бағдарламалардан да ұлттық ерекшелік байқалар емес. Ал өзге қоғамнан алынған қондырғының орнына бір топқа бір ата не әже аптасына бірер күн ескі һәм есті аңыз-ертегісін айтып, өзге де тәрбиелік маңызды шараларына қатысып отырса, ұлттық ойындардың ұтымды жақтарын пайдалануға атсалысса, артық болмас еді ғой! Жаһанданудың жарнамасына қарсы ұлттық ұстаным қариялардың тәрбиесі арқылы болашақ ұрпақтың санасына бақшадан бастап сіңірілсе етті!
Қазақтың әйгілі жазушысы Мұхтар Мағауин осыдан біраз жыл бұрын «Атасы келініне...» атты мақаласында посткеңестік қоғамдағы қазақ отбасының ахуалын суреттеп берген болатын. Жазушы кеңестік қазақ отбасындағы ата мен әженің жаңаша атау иеленгенін, қазіргі балалардың әжесін «апа» деп атауын, оның қате екенін нақты мысалдармен дәлелдеп жазады.
Шындығында, отбасылық ортадан ығысып бара жатқан ата мен әженің тұлғасын қайтсек бала тәрбиесіндегі, ұлттық тәрбиедегі орыны бөлек тұлғаға айналдыра аламыз? Жастық шағы кеңестік кезеңде өткен қазіргі қариялар ұлттық тәрбие ұстаушысы бола ала ма? Әлбетте, бүгінгі баланың ермек ететін телеарналары мен компьютерлік ойындары, болмаса, көшедегі ортасынан гөрі қалай болғанда да, үйде не балабақшада қариялар тәрбиесін алса, ұрпақ үшін алаңның бір шаруасы реттелер ме еді?..