Ернар МӘСӘЛІМ, ҚР білім беру ісінің үздігі:
– Ереке, сізді ұстаз ретінде білеміз. Алайда соңғы жылдары тарихпен айналысып, нақтырақ айтқанда, мадиярлар тарихын зерттеп жүргеніңізден хабарымыз бар. Бұл тарихқа бет бұру ма?
– Соңғы жылдары тарихпен айналысып жүргенім рас. Нақты айтқанда, Мажар қыпшақтарының тарихын терең зерттедім. Осы тарихи еңбектерім үшін Будапешт университеті жанындағы Халықаралық қыпшақтану институтының құрметті докторы атандым. Мажарлар мені Витези Ренд әскери рыцарьлық қауымына мүше етіп қабылдап, Мажарстан Президенті Ласло Шайомның арнайы жарлығымен күміс кресімен марапаттады. Мен – ең алдымен, ұстазбын. Бұл – жүрек қалауы. Білім саласында 30 жылдан астам уақыт еңбек етіп келемін. Еңбегім де ескерусіз қалған жоқ. Осы жаңа оқу жылының басында мемлекет тарапынан білім саласына сіңірген еңбегім үшін Ыбырай Алтынсарин атындағы медальмен марапатталдым.
Мектеп – тек білім ошағы ғана емес, ол – тәрбие ошағы да. Ал бала тәрбиесінде тарихи сана қалыптастыру – тәрбиенің ажырамас бір бөлігі. Сондықтан тарих пен ұстаздықты бөліп қарамаймын. Тарихи тұлғаға еліктеп өскен бала арманшыл болады. Арманшыл бала алдына мақсат қойып өседі. Ал мақсатқа жетуге талпынған баланың тәртіпті, білімге құштар болары хақ.
Мысалы, Кеңес өкіметі тұсында екі баланың бірі «Юрий Гагарин сияқты космонавт боламын» дейтін. Ал космонавт болу үшін темірдей тәртіп, ұшқыр білім қажет. Иә, оның бәрі ғарышкер болмас. Бірақ білімді баланың ертең білікті маман боларына ешкімнің де таласы бола қоймас.
Міне, мен де сондай идеологияны іске асыруды мақсат еттім. Ол мақсатыма да жеттім деп ойлаймын. Мадияр халқының ұлы перзенті, түріктанушы ғалым, қазақ тілінің жанашыры Иштван Қоңырдың тұлғасын оқушыларға үлгі еттім. Мектебіміз Иштван Қоңырдың атымен аталады. Қоңырдың құрметіне көптеген кездесулер, іс-шаралар, конференциялар ұйымдастырдық. Оқушылар түркі әлемі жайлы халықаралық конференцияларға қатысып, ғылыми жобалар жазумен де айналысады. И.Қоңырдың туғанына 65 жыл толуына орай төрткіл дүниенің бұрыш-бұрышынан түріктанушы, И.Қоңырмен жете таныс ғалымдарды мектебімізге қонақ етіп шақырдық. Жер-жерден келген атақты ғалымдардың көзін көріп, әңгімелерін тыңдап, ауызба-ауыз сұхбаттасудан балалардың алған әсері өлшеусіз. И.Қоңырдың елге, туған жерге, Отанға деген сүйіспеншілігін, білімділігін мадақ ете отырып, оқушылардың санасына еліне деген сүйіспеншілікті, білімге деген құштарлықты сіңіруге күш-жігерімізді жұмылдырдық. Мұның жемісін де көріп келеміз. Жыл қорытындысы бойынша мектебіміз дәйім алдыңғы орындардан көрініп келеді.
– Ереке, онда тарих жайлы тоқтата тұрып, білім саласына көшейік. Егемендік алғалы білім саласында талай реформа қабылданды. Бірақ білім саласы әлі де болса толықтай бір жүйеге түсе алмай келеді. Жалпы, қоғамда «білім саласының бір жүйеге түсе алмауы менеджменттің әлсіздігінен» деген пікір бар. Сіз осы пікірмен келісесіз бе?
– Өткен ғасырдың 80-жылдарының ортасынан кейін жүйе бұзылды. Тұрақты жүйе қалыптаспады. Реформаны бірінен соң бірін қабылдадық. Олардың жиі болғаны соншалық – бірінші реформаны игеріп болмастан екіншісі қабылданып, мұғалімдердің өзін шатастырды. Дегенмен соңғы жылдары көш ептеп түзеліп келеді. Соңғы қабылданған екі құжат: 1. Қазақстан Республикасындағы білім беруді дамытудың 2011-2020 жылдарға арналған мемлекеттік бағдарламасы; 2. Білім берудің мемлекеттік стандарты.
Егер осы бағдарламада айтылғандар орындалатын болса, онда міндетті түрде білім саласында көп ілгерілеу болады. Бағдарлама негізінде тек сабақтардың сағат саны ғана өзгеріп қоймай, пәндердің мазмұны, сапасы да өзгеретін болады. Бұл құжатта мұғалімнің әлуметтік жағдайын көтеру жайы да сөз болып отыр. «Ұстаз – мектептің жүрегі» деген Ахмет Байтұрсынов. Яғни жүрек тоқтаса, тіршілік тоқтайды. Демек, ұстаз болмаса, мектеп, білім болмайды. Қайсыбір данышпанның да ұстаздан тәлім алғаны хақ. Сондықтан ұстаздың әлеуметтік жағдайына аса көңіл бөлу қажет. Бүгінгі таңда мұғалімнің жалақысы қанша екені бәріңізге мәлім. Ал дамыған елдерде ең жалақысы көп мамандықтың бірі – мұғалім. Мысалы, Финляндияда мұғалім мамандығын насихаттауға ғана қыруар қаржы жұмсалады екен. Біз де мұғалімнің жалақысын көтеріп, әлеуметтік жағдайын дұрыстамасақ, ертең опық жейміз. Өйткені қазіргі уақытта алдыңғы буын апайлар мен ағайлар мектептің діңгегі болып тұр. «Ертеңгі күні ол кісілер зейнеткерлікке кеткен соң мектептің жайы не болмақ?» деген ой мені толғандырады. Олай дейтінім, бүгінгі күні жоғары оқу орнын бітіріп, жұмыс сұрап келген жас мамандар арасында өтініш жаза алмайтындарының бар екеніне өзіміз куә болып жүрміз. Бүгінде мектеп бітірген білімді талапкерлер мұғалім мамандығына бармайды. Таңдаған мамандығына қолы жетпей қалғандар не болмаса әйтеуір бір жоғары оқу орнының дипломы керек дегендер, орысша айтқанда, «остаточный принциппен» педагогикаға барады. Оған қоса, кез келген университет, институт, колледждер мұғалімдер даярлайтын болды. Жекеменшік оқу орындарына оқу ақысы төленсе болғаны, білім сапасы оларды толғандыра қоймайды. Мұғалім даярлауда аса жауаптылық қажет. Сондықтан мұғалімдер даярлау құзыретін арнайы мамандандырылған мемлекеттік оқу орындарына ғана беру керек.
– Ернар мырза, өзіңіз де кеңес дәуірінде білім алдыңыз. Сол кезеңде мектептерде «октябрят», «пионер» деген жастар ұйымы болатын. Ол ұйымдардың жастар тәрбиесіндегі орны ерен болғандығын сіз де жоққа шығармассыз. Бүгінгі таңда мектептерге сондай ұйымдар қажет пе?
– Әрине, ол ұйымдардың бала тәрбиесіндегі орнын ешкім де жоққа шығармайды. Кеңес өкіметі тараған соң, мектептегі жастар ұйымының орны бос қалды. Содан соң біз мектебімізде «Отаншыл» деген жастар ұйымын құрдық. Олардың ұраны – «Білімім мен жігерім Отан үшін!» Ал ұйымның басты мақсаты – тәрбие, балаларды отансүйгіштік рухта тәрбиелеу. Мұндай ұйымдар әр мектепте болуы керек.
– Мектеп жайы сөз болғанда ҰБТ-ға тоқталмай кетуге болмас. Өйткені жыл сайын тестілеу төңірегінде талай тартыс болып жатады. Оған қоса, соңғы жылдары мектептің жетістігін ҰБТ қорытындысымен таразылайтын болды. ҰБТ көрсеткішінде мұғалімнің рөлі қаншалықты деп ойлайсыз?
– Жасыратыны жоқ, соңғы жылдары ҰБТ «социалистік жарыс» болып кетті. Мектептер ҰБТ-да жоғарғы көрсеткішке жету үшін жанталасады. Өйткені тестілеу қорытындысы мектептің жылдық көрсеткішіне айналды. Тестілеу қорытындысы – білім көрсеткішінің бірегейі емес, ол білім саласының бір ғана көрсеткіші екені ескерілмейді. Кейбір мектептерде бітіруші сынып оқушылары бар күш-жігерін мектеп бағдарламасына емес, тестінің сұрақ-жауабын жаттауға жұмсайтын күйге жетті. Тіпті тест сұрақтарын қалай жаттатуға машықтанған ұстаздар пайда бола бастады. Мұндай жағдайда білім сапасының екінші орынға ысырылып қалары сөзсіз. Өйткені бала сұрақтың «иә», «жоқ» деген жауабын білуі мүмкін, бірақ нақты мәнін білмейді. Сондықтан ҰБТ білім көрсеткіші бола алмайды. Ол оқушының толықтай қабілетін ашпайды. Мәселен, математикаға, физикаға, химияға, шығарма жазуға баланың қабілеті қаншалықты екенін тест арқылы анықтау мүмкін бе? Меніңше, мүмкін емес. Айталық, баланың шығармашылық қабілеті өте жоғары. Алайда тестілеу нәтижесі бойынша математикадан теріс көрсеткіш алып, ҰБТ сертификатын ала алмады. Ал сертификатсыз жоғары оқу орнына түсе алмайды. Осы қаншалықты дұрыс? Міне, сондықтан, менің ойымша, оқушыларға тестілеумен қатар, шығармашылық емтихан тапсыру арқылы да жоғары оқу орнына түсу құқығын беру керек. Мұғалім мамандығына қабылдау кезінде әр талапкер таңдаған пәнінен шығармашылық емтихан тапсырып, білімін дәлелдеуі керек. Болашақта мұндай тәжірибені қолданысқа енгізу жайы да сөз болып жүр. Жалпы, бұл әлемдік тәжірибеде бар.
Ал мұғалімнің біліктілігі жайлы айтар болсақ, тест қорытындысы бойынша мұғалімнің жетістігін саралауға болмайды. Мұғалім балаға білімді меңгеру тәсілін, бағытын көрсетеді. Ал білім алу баланың табиғи қабілетіне де байланысты. Мысалы, бір мұғалімнен дәріс алған бір сыныптың оқушылары әртүрлі көрсеткішке жетеді. Мұны осымен де түсіндіруге болар.
Бірақ бұл – «мұғалімнен жауапкершілікті алып тастау» деген сөз емес.
– Соңғы жылдары ҰБТ көрсеткішін төмендетіп алмау мақсатында мектеп басшылығы нашар оқитын оқушыларды тестілеуге жібермей қою фактілері орын алып жатыр. Мектеп басшылығының осындай іс-әрекетін қалай бағалайсыз?
– Бұл заң шеңберінде жүзеге асуы керек. Ата-аналармен дұрыс жұмыс жүргізілуі қажет. Мектеп бітірген барлық оқушының жоғары білім алуы шарт емес. Әлем өркениетінде мұндай тәжірибе ешбір елде жоқ. Бүгінгі таңдағы еңбек нарығында сұранысқа ие көптеген мамандық бар. Біз әлі де болса нарық заманына бейімделе алмай келеміз. Сұранысқа ие мамандықтар жайлы ата-аналар мен оқушылар арасында насихат жұмыстары жүргізілмейді. Соның салдарынан талай жастар жоғары оқу орнын бітіріп, жұмыссыз жүр.
Мен бұл тұрғыда өзім білетін Венгрияның тәжірибесін қолдаймын. Ол елде 8-сыныпты бітірген оқушылар муниципалитет арқылы жаппай емтихан тапсырады. Білімін дәлелдеген оқушылар оқуын жалғастыруға мүмкіндік алады да, нашар нәтиже көрсеткендері кәсіптік оқуға барады.
– Биылғы жаңа оқу жылының бір жаңалығы – мұғалімдерге бірыңғай форма кигізу жайы сөз болуда. Азамат ретінде, мектеп басшысы ретінде осыған көзқарасыңыз қалай?
– Жалпы, инкубатордан шыққандай етіп, «мұғалімдерге бірыңғай форма кигізу керек» дегенмен келісе алмаймын. Мұны мұғалімдер де құптай қоймас. Әлем өркениетінде «дрес код» деген тәжірибе бар. Ол соңғы жылдарда елімізде де көрініс тауып жүр. Мысалы, үлкен фирмаларда, банктерде киім киюдің өзіндік талаптары бар. Талапқа сай әйелдерге қысқа, ашық-шашық киім киюге тыйым салынады. Ер адамдарға галстук тағып жүру деген сияқты. Бұл дұрыс. Сондықтан мұғалімдерге бірыңғай форма емес, қандай да бір талаптарға сай киінуді міндеттеу керек деп ойлаймын. Мен мұғалімнің мектепте қалай болса солай жүруіне қарсымын.
– Соңғы кездері білім саласында жиі-жиі көтеріліп жүрген мәселе – мектептерде ер мұғалімдердің аздығы. Сіздіңше, мектепте ер мұғалімдердің болуы шарт па? Ер-азаматтарды мұғалім мамандығына қалай тартуға болады? Жалпы, «мұғалімнің қадір-қасиеті төмендеп кетті» деген пікірмен келісесіз бе?
– Жоғарыда айттым, мектеп – білім ошағы ғана емес, тәрбие ошағы да. Ал бала тәрбиесінде ер-азамат пен әйелдің өз орны бар. Сондықтан мектепте ер мұғалімнің болуы шарт. Ал ерлерді мектепке тарту үшін мұғалімнің мәртебесін көтеру, әлеуметтік жағдайын оңалту керек. Ер адам – отбасын асыраушы. Ал бүгінгі күнгі мұғалімнің жалақысы отбасын асырауға жеткіліксіз. Таяуда ғана мектебіміздегі бір ер мұғалім жұмыстан кетуге өтініш берді. Себебі – жалақының аздығы. Оны жұмыстан босатпау үшін мүмкіндігіміз барынша сағатын көбейттік.
Ал мұғалімнің қадір-қасиетін арттыру үшін, біріншіден, қоғамда сондай пікір қалыптастыру қажет. Бұл – мемлекеттің, қоғамның жұмысы. Екіншіден, мұғалім білімді де білікті болуы керек. Егер мұғалім біліксіздігін көрсетсе, әрине, ол оқушының алдында сый-құрметін жоғалтады. Сондықтан ұстаз мамандығына қоғамның да, өзіміздің, яғни мұғалімдердің де көзқарасы оң болуы керек.
Мұғалімді ұлықтау қажет. Мұхаммед пайғамбарымыз (с.ғ.с.) бір хадисінде «Маған соғыс майданында қайтыс болған шахиттің бір тамшы қанынан ұстаздың қаламынан тамған бір тамшы сия қадірлі» деген екен. Бұл – қадім заманнан ұстаздың ұлылығын, аса жоғары құрметке ие екендігін көрсетеді.
– Биыл білім сапасын жақсарту мақсатында Алматы қаласындағы аралас мектептердің бірін қазақ, бірін орыстілді мектептерге ауыстырып жатқан көрінеді. Алайда орыс мектептерінің саны – 76, қазақ мектептерінің саны 48 бола тұра, оқушылар саны шамалас. Оған қоса, қазақ балаларының саны күн санап өсіп келеді. Осыны ескеріп, аралас мектептерді таза қазақ мектебі етсе болмас па еді?
– Бізде екі тілді мектеп бар: бірі – қазақ, екіншісі – орыс. Екеуінің білім мазмұны, мәдени аясы екі түрлі. Мұндай құбылыс өзге ешбір елде жоқ. Мәселен, Иранда ирандықтар елдегі халық санының 50 пайызына да жетпейді. Бірақ барлық ұлт өкілдері парсы тілінде оқиды. Сондықтан Қазақстан азаматтары бір ғана мектепке, қазақстандық мектепке баруы керек. Негізгі білім беру жүйесі тек қазақ тілінде жүргізілуі шарт. Ал өзге ұлт балалары ұлттық ерекшелігіне қарай, мысалы, орыстар орыс тілін, тарихын, әдебиетін қосымша оқысын. Сонда бір елдің азаматтары тәрбиеленеді. Ұлтына қарамастан, осы елде тұратын азаматтар бір монолитті қоғам құрады. Қазіргі кезде қазақ мектептері мен орыс мектептерінің арасында алшақтық көп. Иә, орыс мектептері қазақ тілін, тарихын, әдебиетін оқиды, бірақ олар Абайды емес, Пушкинді, Толстойды дәріптейді. Орыс елінің тарихи оқиғаларын оқып тамсанады, сүйсінеді. Орыс батырларын дәріптейді. Тіпті бір орыс сыныбы оқулығының мұқабасында орыс батыры мен қыпшақ батырының найза шаншысып тұрғаны бейнеленген. Бұдан бала қандай тәрбие алуы мүмкін? Бұл дұрыс емес. Сондықтан біз бірыңғай қазақстандық мектеп моделін құруымыз керек. Бұл мені көптен толғандырып жүрген ой.
Қазір баласын қазақ мектебіне беретін орыс ата-аналар баршылық. Біздің мектептің қазақ сыныптарында оқитын орыс балалар саны ептеп артып келеді. Осы орайда мені қынжылтатыны – қазақ азаматтарының баласын орыс мектебіне беруі. Азаматтарымыз құлдық санадан арылса, Отанға деген сүйіспеншілігі, ұлттық рухы жоғары болса екен деймін.
– Ереке, білім жөнінде әңгіме болғанда, оқулық жайын айтпай кетуге болмас. Оқулық жетіспеушілігі, оқулық сапасы және әр мектепте әртүрлі оқулықтармен оқыту жайы көп әңгімеге арқау болып жүр. Бұл туралы не айтасыз? Оқулықтар жазуға шетелдік сарапшылар мен мамандарды шақыруға көзқарасыңыз қалай?
– Бүгінгі таңда оқулық жетіспеушілігі мәселесі толықтай шешімін тапты десе болатын шығар. Ал сапа мәселесіне келер болсақ, бір кездері сапаның сын көтермегені рас. Тіпті мұғалімдер оқулықтың қателерін өздері түзете отырып, пайдаланған уақыттар болды. Сол кезеңде орыс мектептері Ресейдің оқулықтарын пайдаланғаны жасырын емес. «Көш жүре түзеледі» демекші, бәрі керемет болмаса да, жылдан-жылға жағдай оңалып келеді. Министрлік мұны мықтап қолға алып, қадағалап отыр.
Ал оқулық жазуда шетелдік сарапшылар мен мамандардың біліктілігін, тәжірибесін пайдалану артықтық етпес. Әрине, қазақ тілін, әдебиетін, тарихын жазуда шетел мамандарын араластыруға болмайды. Ал нақты пәндерге келгенде әлемдік озық үлгідегі тәжірибелерді пайдалану қажет деп ойлаймын.
Алашқа айтар датым...
Білім саласындағы ең басты, жедел шешімін табуды қажет ететін өзекті мәселе – мұғалімдердің сапасы. Ал сапаны көтеру үшін мұғалімнің мәртебесін, әлеуметтік жағдайын, жалақысын тиісті деңгейге көтеру қажет. Мен өзім осы саланың қазанында қайнап жүргендіктен, бүгінгі жас мамандардың біліміне қарным ашады. Бұл – бүгінгі таңдағы білім саласының дерті. Ал бұл дертті дендеп кетпей жатып, тез арада емдеу керек.