Серік БАЙХОНОВ, жазушы, журналист, Ахмет Байтұрсынов атындағы ұлттық сыйлықтың лауреаты
– 30-ға дейінгілердің басым көпшілігі сізді нағыз телевизия білгірі, басы идеяға толы маман, мықты жазушы, ұстаз, шоумен, іскер азамат деп біледі. Төртінші сыныпта оқып жүргенде өлеңі, 19 жасында алғашқы кітабы жарыққа шыққан азаматтың 60-қа келген шағында не істеп, немен шұғылданып жүргенін білу шығармашылық адамдары үшін аса қызықты екені аян.
– Жалпы, адамды өлгеннен соң немесе мерейтойы кезінде мақтайтын елдің баласымыз ғой. Сонда да болса рақмет. Мақтағанды кім жек көрсін, дегенмен менің ұлылық ауруымен, жұлдыз ауруымен ауырмайтынымды көпшілік біледі деп ойлаймын. Мен өзімді қазақтың ауылдан, ауыл болғанда, шалғайда жатқан ауылдан шыққан сергек те сезімтал азаматтардың қатарына қосқанды қалаймын. Өйткені шындығы – сол. Осыдан бірер жыл бұрын интернеттен «Жалғасым менің – жалғасымды» жазған Серік Байхонов қайда жүр?» деген сұрақты ұшыратқаным бар. Іздеуші белгілі жазушы Нұрғожа Ораз бауырым екен. Үйге ертіп келіп, көптомдық шығармалар жинағымды сыйладым. Қазір басқалар түгіл, жазушылардың өздері бір-бірін оқымайтыны рас қой. Ал көпшілік қауым жарнамаға сенеді. Сол сұраудан кейін ғой ағаңның өзін-өзі жарнамалаумен айналысып кеткені. Құдайға шүкір, сол жарнаманың арқасында қазір өзің секілді бауырлар бұрылып келіп сәлемдесетін, ара-арасында сұхбат сұрайтын болды. Әзіл де болса шындығы – осы.
Соңғы 15 жыл уақытым Шығыс Қазақстанда өтті. Өскеменге барғанымда екі жыл жұмыс істемей жаттым. Өтпелі кезеңге өкпелеп, енді мемлекеттік қызметті істемеймін деп ант-су іштім де. Үш-төрт жыл қолыма қалам алған жоқпын. Шағын буфетім болды. Екі жылдан кейін баспа, артынан баспахана аштым. Бір күні көзімді ашсам, төрт жерде жұмыс істейді екенмін. «Тіл мен діл» деген газеттің бас редакторы, «Ақ Ертіс» журналының шығарушы редакторы, «Қазцинктің» аудармашысы, «Қазцинк жаршысы» және «Вестник Казцинк» газетінің директоры болдым. Ол аздай, Қазақстан Жазушылар одағы филиалының директоры етіп сайлады. Одан бөлек Мәдениет және өнерді қолдау қорының директоры болып тағайындалдым. Қазақ Алтайы мен Ресей Алтайын алты рет айналып шыққан шығармын. Алтай жайлы он сағаттан астам бейнематериал түсірдім. Ал көрген-білген, көңілге түйгеннің жартысын да қағазға түсіріп болған жоқпын. Өнер адамы бір рет болса да Алтай асуы керек дейді ғой. Алтайда өткен 15 жылыма өкпем жоқ. Қазір Алматыдамын. Келгеніме екі жыл болды. Бірнеше тележобамды ретке келтіріп, жазылмай қалған жазбаларымды толықтырып жатырмын.
– Егер құпия болмаса, Өскеменнен қайтып келгеннен кейін жазған шығармаларыңыз бен тележобаларыңыздың атын атап, түсін түстеп берсеңіз және ол туындыларыңызды қашан жарыққа шығармақ ойыңыз бар?
– Өткен қыста «Алтай асу» деп аталатын роман жазып бітірдім. Қазақ және орыс тілдерінде журналдарда басылды. Роман атақты саяхатшы Пржевальскийдің Тибет сапары жайлы, осы сапар кезінде оған жолбасшы болған Мырзаш батыр жайлы. «Жадымның жаңғырығы» деп аталатын екі томдық өмірбаяндық элегиялар циклын жазып бітірдім. Баспасөз бетінде жарнамасы жүріп жатыр. Сосын... өзің жақсы білетін «Ғажапстанға саяхат» жобасы. Жобаның кітаби және теленұсқаларын жүзеге асырдым. Бұл жоба бойынша «Ғажапстанды» оқып немесе көріп шыққан адам Қазақстанды да танып шығады деп ойлаймын. Осы жоба арқылы тұтас Қазақстанның образын жасағым келіп еді. Менің түсінігімде географияны кез келген саналы адам, оның ішінде лауазымды адам жақсы білуі керек. Онсыз болмайды. Бұл – бірінші орында тұрған мәселе.
– Географияны жақсы білу ел басқаруда, маңызды шешімдер қабылдауда пайдасы ұшан-теңіз дегенді айтқыңыз келіп отыр ғой...
– Әрине. Басқаны былай қойғанда, елде қанша су көзі барын, онда қандай жан-жануарлар тіршілік ететінін, ел шекарасының қандай географиялық ендікпен өтетінін білмей, елді қалай басқаруға болады? География дегенде, ел мен жердің тізгіні географияны білетін ұрпақтың қолында болуы керек деп есептеймін. Өйткені қандай да бір ел болсын оның басты құндылығы жері мен суы емес пе. Жеме-жемге келгенде ел тағдыры оның табиғи байлықтары мен шекарасының беріктігіне қатысты ғой...
– Басқа – басқа, бұл сұрақты сізге қойғым келіп тұр. Жапон телеарналарында «ұйқыбас» деген мамандық бар. Үнемі «ұйықтап» жүретін маман жұмысқа қай уақытта келетінін, қай уақытта кететінін тек өзі ғана шешеді. Қызметтің бұл түрін арқалап жүрген маманға қойылатын басты талап – телеарнаның рейтингісін жоғарылататын идеяларды жүйелі түрде ұсыну керек және ондай мамандарға телеарнаның бас директорынан да жоғары жалақы тағайындалады. Бұл қызметті «идея ойлап табушы» деп атайды. Мұндай мамандық қазақстандық телеарналарға қажет пе?
– Жапондарды білмедім, Америкада солай. Адамдардың көпшілігі теледидар мен интернеттің арқасында бірқалыпқа түскен заманда тыңнан ойлайтын адамдардың азая беретіні өз-өзінен түсінікті. Жалпы, маған идея таң атып келе жатқанда келеді. Ең қызығы, мен түрлі түсті түс көремін. Сол түстерімде идеялардың ұшы шығады. Ал «ұйқыбастарда» қайдам, идея мәселесіне келсек, бұл жерде білімнің, сондай-ақ өмір тәжірибесінің де өз орны бар-ау деп ойлаймын. Мен төрт министрдің кезінде бас редактор болыппын. Телеарнаның 30 жылдығында маған арнап: «Бастықтар ауысады, Серік ауыспайды, суға салса – батпайды, отқа салса – жанбайды» деген тақырыппен шарж жарияланған болатын. Ол менің талантымды, қабілетімді мойындағандықтан деп ойламаймын. Анам айтатын: «Еңбек туған күні туған балам-ай» деп. Барлығы менің күн-түн дегенді білмей жұмыс істейтінімді білді деп ойлаймын. Сосын қысқартуға ұшырадық. Сол қысқартулардың себебін кейіннен білдік қой. Осы қысқарту кезінде бір қызық оқиға болған еді. Бастықтар күнде ауысып жатқан кез. Қаржы жоқ. Күнделік жеделдеме кезінде бастықтың орынбасары Тыныс Өтебаев: «Қаржы керек болса, Серік Байхоновты шақырыңдар. Ол жұмысқа келмесе де болады. Айлықты үйінде жатып ала берсін. Бірақ күніге бір ассистент үйіне жүгіріп барып, ақыл сұрап келіп отырсын. Оның басы толған идея ғой», – депті. Алайда оның айналасындағылар, неге екені белгісіз, мені «таба алмапты». Арада бір жыл өтті. 1994 жылы Америкаға кеттім. Бір қызығы, конкурста 160 журналистің ішінен бірінші орын алыппын. Кейін білдім, оларды менің білімім немесе талантым емес, Жоғарғы партия мектебін бітіргенім қызықтырса керек. Үш бірдей шығармашылық одақтың мүшесі, арнайы партия мектебін бітірген адамның жұмыссыз жүргендіктен, коммунистер капиталистік қоғам тарапынан қуғын көріп жүр деп ойласа керек. Америкадан келген соң «Алатау» телеарнасына бас редактор болдым. Тағы да қысқартулар басталды. Бір қызығы, бірінші каналдағы қысқарту кезінде телерадио басшысы Төкен Қаймулдинов пен Равиль Мусалимовтерді сол тізімнің соңына қосып жіберіпті. Ал мен қол қоюдан бас тарттым. Ешкім қумаса да, өз еркіммен өтініш жазып жұмыстан шықтым да, шығысқа тартып тұрдым. Мен Қазақ теледидарына жұмысқа келгенге дейін аудандық газетте, облыстық газетте, баспада, «Қазақфильм» киностудиясында жұмыс істеген кәнігі журналист, елге белгілі жазушы ретінде танылып қалғанмын. Ол кезде «Қазақфильмде», оның ішінде сценарлық коллегияда жұмыс істеу кез келгеннің арманы еді. Коллегияда бізден бұрын Мұрат Әуезов, Асқар Сүлейменов, Жүсіп Қыдыров, ал бізбен бірге Дүйсенбек Қанатбаев, Шоқан Әлімбаев, Нұрлан Сегізбаев, Сайлаубай Жұбатыров, Смағұл Елубаев, Талап Сұлтанбеков жұмыс істегенін айтсам, қандай ортада болғанымды түсінесің. Осы қазақ теледидарының ыстығына төзіп, суығына тоңып келе жатқан Нұртілеу Иманғалиұлы мен Нұржан Жалауқызынан, өздеріңе сабақ берген Құдайберген Тұрсыновтардан бір айырмашылығым, шығармашылық тұлға ретінде теледидарда қалыптасқан жоқпын. Телеарнаға 14 жыл өмірімді бердім. Бірақ бойымдағы күшімді, шығармашылығымды, қабілетім мен талантымды, жастығым мен алтын уақытымды осында қалдырғанымды ұқтым.
– Сонда, сіздің ойыңызша, телевизия адам бойындағы бар күш-жігерді өте қысқа мерзім ішінде сорып алатын «қансорғыш» болғаны ғой?
– Әрине. Өткенде теледидардағы сұхбат кезінде осыны айтсам, Нұртілеу: «Серіктің денсаулығын құртқаны үшін 60 жылдығында компенсация төлеу керек», – деп күледі. Бірақ оның айтқан сөзінің жаны бар. Ал егер сол 14 жылды теледидарға бермегенімде, кім білсін... Бірақ өзім телевизияға бармағанымда мықты жазушы болар ма едім деп ойлаймын. Ол кезде түнгі сағат 12-де эфирді жапқаннан кейін ғана үйге қайтатынбыз. Апта сайын болмаса да, ай сайын кабинетте қонып қалатын кезіміз де болды. Жалпы, теледидар жұмысының ауыр екенін біздің қатарластар жақсы біледі. Дегенмен теледидардан алғаным да аз емес. Ең бастысы, өмір көрдік. Менің «Сал үстіндегі маусым», «Аралға – араша», «Бетпақдала – шөл емес» деп аталған телеэкспедицияларым теледидардың қаржысымен жүзеге асқанын неге ұмытайын? Мен саяхатқа кетіп бара жатқанда, бірінші басшымыз Камал Смайылов: «Біз демалысқа шықпағалы екі жыл болды. Серік болса салға мініп серуендейді», – деп күлуші еді.
– Сіз қызмет еткен 1982-1996 жылдарда «Қазақстан» телеарнасы өзінің алтын дәуірін бастан өткергендей. Білуімше, сол жылдарда «Қазақстан» телеарнасы КСРО-ға кіретін 15 мемлекеттің негізгі телеарналары ішінде үшінші-төртінші орыннан түспейтін. Бұл көрсеткіш қазақстандық телеарна үшін үлкен жетістік болып есептелді. Сол тұста «Тамаша» ойын-сауық бағдарламасы, «Қымызхана», одан кейінгі жылдардағы өзіңіз атсалысқан, басқарған «Телетотализатор Тайбурыл», «Сиқырлы қазан», «Қазақтың Қажымұқаны», «Әнші балапан», «Сен естімеген бір ән» жобалары, сондай-ақ семейлік Молдабек Жанболатов ағамыздың идеясымен дүниеге келген «Жігіттің сұлтаны» көрерменнің зор ықыласына бөленген еді. Қазіргі теледидар мен бұдан 20 жыл бұрынғы теледидарды салыстырып бере аласыз ба?
– Біз істеген уақытта теледидар «сөйлейтін бас» рөлін атқаратын. Теледидардың негізгі ауыртпалығын Ғаділбек Шалахметов пен Қажы Қорғанов секілді төбесінің тесігі бар шешен тілді жігіттер көтерді. Бәрін кадр шешетінін өзің де білесің. Сол тұста Камал Смайылов пен Ғаділбек Шалахметов, Шерхан Мұртаза мен Сағат Әшімбаев қызмет еткен. Сол жылдары қазақ теледидары Одақтағы ең таңдаулы студиялардың бірі болғаны рас. 1989 жылы «Әнші балапан» хабарын Мәскеуге алып бардым. Одақтағы ең таңдаулы хабарлар біз жасаған балалар хабарының жанында көмескі тартты. Сол жылдары Останкинодағы, Шабаловкадағы одақтық теледидар орталығынан қазақ теледидарынан үйреніп шыққан кадрларды көптеп кездестіруге болатын. Дегенмен 80-жылдарды алтын ғасыр деп санайтындар сол жылдары телеэкранның ауыртпалығын көтергендердің жіңішке пленканы метрлеп санап, кәдімгі қайшымен қиып монтаждағанын біле ме екен? 80-жылдар – телетехнологиядағы төңкеріс жылдары болды. Орталық алаңдағы екінші аппараттық студия біздің көз алдымызда салынды. Өкінішке қарай, сол қыруар қаржыға келген студиялық кешен бейнетехниканың сандық жүйеге көшуіне орай ешкімге керексіз болып қалғаны қызық. Ол жылдары кадр мәселесі де атүсті шешілетін. Кешегі театр мен кино артистері телережиссер, кешегі аудандық газеттің тілшілері тележурналист болып шыға келетін. Теледидар үшін толыққанды кадр дайындайтын оқу орындары ол кезде де, қазір де жоқ. Жаңағы өзің мақтап отырған «Алтыбақан» мен «Қымызхана» театрдан келсе, «Бес ғасыр жырлайды», «Табиғат терезесі» хабарлары деректі кинодан келген туындылар болатын. Демек, біздің кезіміздегі теледидар мен қазіргі теледидардың арасында жер мен көктей айырмашылық бар екенін мойындау қажет. Бұл – біздің көргеніміз. Артынан жаңағы айтқан корифейлердің орнын басқан Нұртілеу Иманғалиұлы, Ғалым Доскен, Нұржан Жалауқызының еншісіне өтпелі кезеңнің ауыртпалығын көтеру тиіпті. Ал қазақ теледидарының қазіргі деңгейі біз қызмет еткен жылдармен салыстырғанда, әлдеқайда жоғары екенін мойындау керек. Бәрі де күн сайын өзгеріп жатқан телетехнологияға байланысты ғой. Жекелеген кемшіліктеріне қарамастан, бүгінгі қазақ телеөнімдерінің әлемдегі жүздеген телеканал өнімдерінің арасынан өз орнын тапқанына шүкіршілік ету керек шығар. Жаңадан ашылған телеарналардың жұмыстарын үзбей қараймын. Шынын айту керек, «Мәдениет» пен «Балапан», «Білім» телеарналары осындай аз уақыт ішінде аяғынан тұрып кетеді деп ойламаған едім.
– Осыған орай, менің сұрағым келіп отырғаны – сол кезеңде жұмыс істеген маманның бүгінгі телеарналардың біріне қызметке келетін ойы бар ма? Әлдебір телеарна сізді дәл бүгін қызметке шақырса, жұмысыңызды неден бастар едіңіз?
– Осы секілді ұсыныстардың болғаны рас. «Теледидарда жұмыс істеу үшін темірдей денсаулық пен жүйке қажет» деп жауап бергенмін. Ал шынын айту қажет болса... әрине, барамын. Қаржы үшін немесе жарнама үшін емес, орындалмай қалған армандарымды жүзеге асыру үшін.
– Адам барда арман бар. Адам нешеге келсе де, армансыз болмайды. Жаңа ғана арман деп қалдыңыз, егер құпия болмаса, солардың бір-екеуін атай кетсеңіз. Сіздің ең маңызды деген арманыңыз не?
– Армансыз адам болмайтыны секілді, арманның да үлкен-кішісі болмайды ғой. Мына шартты дүниеде, салыстырмалы түрде айтсам, мен армансыз жандардың қатарына қосылатын болуым керек. Сонау алыс ауылда, құм ішінде дүниеге келген, екі бірдей әкеден жастай айырылған жетімкөңіл баланың арманы еді менікі. Құдайға шүкір, өз замандастарым үшін арман болған бірнеше оқу орнында оқыппын. Өзіме ұнаған тірлікпен айналысыппын. Өзіме ұнаған әйелге, әйелдерге десең де болады, үйленіппін. Еліме азды-көпті қызмет жасаппын. Саяхатшы ретінде қазақ жерін шыр айналып шыққаным тағы бар. Әлемнің ондаған елінде болдым. Менің Төрехан деген досымның «Мынаны Мүсекең көрмеді-ай» дейтіні бар еді. Менің балаларым мен немерелерімді сол әкемнің көрмегені болмаса, адам ретінде арманым жоқ шығар деп ойлаймын.
Ең алдымен, сол арманның жүзеге асқанын емес, аспағанын атағым келіп отыр. Шығыста жұмыссыз жатқан кезімде жатпай-тұрмай «Шежіре» деп аталатын жоба жасадым. Ол – Қазақстанның географиясы мен тарихын компьютер арқылы, теледидар арқылы оқытатын бейнеоқулықтың жобасы. Ол кезде елімізде қаржы тапшы, ал мен ұсынған жоба, негізінен, архив материалдарына сүйенетін арзан жоба болатын. Жоба аса биік мемлекеттік деңгейде қаралып, мақұлданды. Білім және ғылым академиясы тарапынан қолдау тапқанымен, соңы сұйылып кеткені өкінішті. Ең өкініштісі, арада 20 жыл өткенде осындай тележобаның Ресей каналдарында жүзеге аса бастағаны. Тағы бір өкініштісі, мен ұсынған жобада көрсетілген «Қазақтелефильм» студиясының архивы қолды болды. Осыдан үш жыл бұрын «Ғажапстанға саяхат» аясында «Жасампаз жарқын жиырма жыл» атты тележоба ұсындым. Өзі қымбат та емес. Оның да арты сұйылып кетті. Кезінде өзім эфирге шығарған «Жедел жәрдем» де жоқ, бүкіл қазақтың көзайымы болған «Тайбурыл» да жоқ. Серік Жанболат екеуміз көз майымызды тауысып жасаған «Жігіттің сұлтаны» қайта жарыққа шығады деген қуанышты хабар естідім. Бірақ бұл енді біздің жоба болмайтын шығар. «Ғажапстанға саяхат» жобасының бірнеше сериясы Шығыс Қазақстанның мектептерінде оқытылып жатыр. Ұзын-ырғасы 40 сериядан тұратын осы жоба бүкіл еліміздің оқу орындарында аймақтық компонент ретінде оқу бағдарламасына кірсе деп армандаймын.
– Кезінде партия мектебін бітіргендер арасында дәл қазір кәсіпкерлікпен айналысып жүргендер баршылық. Мүмкін дәл қазіргідей уақытта әр адам ортасына қарай икемді болуы керек шығар... Жалпы, әртүрлі қоғамда өмір сүрген қызық па, жоқ әлде қиын ба?
– Партия мектебі дегенде, менің дипломымда «саясаткер» деп жазылған. Ал саясаттанудың сайқалдау ғылым екенін өзің де білесің. Кәсіпкерлік дегенде, менікі қай бір кәсіпкерлік дейсің. Соңғы 20 жылда сегіз бұқаралық ақпарат құралын тіркетіппін. Қазір соның бірі де жоқ. Баспа да, баспахана да аштым. Ұят та болса айтайын, шошқа фермасын да, тауық фермасын да аштым. Құрылыспен қазірге дейін айналысамын. Бәрі де тышқаншылап... Жалпы, мен айналыспаған жұмыс, мен қалам тартпаған өнер саласы жоқ. Ал енді менің ең жақсы білетін нәрсемнің бірі – теледидар. Қазір, негізінен, жазушылықпен айналысып жүрсем де, кино түсіру жұмыстарын тоқтатқан емеспін.
– Сіз, жалпы, өмірде бір басқан ізіңізді қайта басасыз ба?
– Түсінбедім. Егер шығармашылық қайталау тұрғысында болса, бір басқан жерін қайта баспайтын әккі болуым керек. Алдымен ақын ретінде көріндім. Артынша прозамен, саяхатшылықпен айналыстым. Одан шоумен болдым. Заман өзгеріп еді, бизнеспен айналыстым. Қазір қайтадан проза, балаларға арналған өлеңдер жазып жүрмін. Өзімді сергек, сезімтал азаматпын деп санайтын себебім – сол. Жалпы, тыңнан жол тартсаң, өзіңе де қызық, басқалар есін жинағанша біршама алға озып кетуге де болады.
– Сіздің жолыңызды қуған балаларыңыз, немерелеріңіз бар ма?
– Атам қазақ балаларының, оның ішінде немерелерінің санын айтпайды ғой. Ең үлкен немерем 21-ге толады. Тура өзім секілді, әңгімені қатырады. Сол немереме: «Кейін сенің де немерелерің болады. Оларды мен көре алмайтын шығармын. Немерелеріңе «жазу жазбасын» деп айт» дегенмін. Сөзімді тыңдап, жазуды, әңгіме айтуды тоқтатып, медицина мамандығына оқып жатыр. 1963 жылы біздің үйдегі Байхоновтар апам екеуміз ғана едік, бүгінде бала-шаға, келін-кепшік, немере-шөберелерді қосқанда бір қауым ел болдық. «Орнында бар оңалар» деген – сол. Менің айтқаным болып жатса, немере-шөбере түгіл, шөпшегімнің де осы фамилияны алып жүргенін қалар едім. Бүгінде немерелердің алды ержетіп, бойжетіп отырған жайы бар. Осындайда көкіректе: «Алпысқа толмай шөберелі болсам» деген арман барын айтсам, Алла тағала артық көрмес деп ойлаймын.